مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان این که صنعت بیمه یکی از بخشهای مهم صنعت خدمات مالی در جهان است و نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا میکند، در پاسخ به این سوال که چرا در کشور ما ایران، این صنعت از لحاظ توسعه یافتگی نسبت به میانگین جهانی و حتی کشورهای منطقه، در جایگاه پایینتری قرار دارد، مطالبی را مطرح کرد.
به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، توسعه بیمه به معنای اصلاح تکمیل شیوع و بالندگی بیمه است. توسعه بیمه با افزایش مداوم و تنوع و پوشش انواع بیمهها برای افراد شرکتها و جامعه جز با توسل به روش شناسی علمی میسر نیست بیمه مانند سایر خدمات بازرگانی در شمول مقررات روشها و تصمیمات مدیریتی است و منطقیترین روش برخورد با آن برخورد استراتژیک است.
به طور کلی نظام بیمه در ایران با ضعفهای مواجه است تحولات آتی سیاسی اقتصادی و اجتماعی بودن اکثر شرکتهای بیمه در ایران اشاره نمود با وجود ضعفهای مطرح شده نظام بیمه در ایران دارای فرصتهای قابل اعتنایی برای بالندگی است که اهم آنها عبارتند از: افزایش مبادلات تجاری، افزایش شهرنشینی، افزایش مسافرتها و جابجایی کالاها، آگاهی بیشتر جامعه از خدمات بیمهای، افزایش سقف پرداخت خسارت و گذر از صنعت از شیوه تولید سنتی و صنعتی بیمههای فوق در صورتی که با یک استراتژی درست حساب شده همراه باشد؛ قادرند شرکتهای بیمه گر در ایران را به رشد قابل توجهی برسانند.
یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه تعاون در خصوص «جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد ایران و جهان» و با اشاره به این که کارکردهای بیمه در اقتصاد جامعه بسیار متنوع و گسترده است، گفت: «تسهیل جریان نقدینگی» یکی از این کارکردهاست، به گونهای که بیمه به کسب و کارها کمک میکند تا پولی که برای روز مبادا کنار میگذارند را در جریان اقتصاد قرار دهند.
وی افزود: بیمه همچنین با «تسهیل توسعه کسب و کارها»، به آنها کمک میکند تا بدون ترس از شکست و نابودی، دست به توسعه فعالیت خود بزنند.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان این که بیمه به «کاهش بیکاری» در زمان تعطیلی کسب و کارها کمک میکند و ذخایر بیمهای میتواند به کمک «سرمایهگذاری در اقتصاد» بیاید، اظهار کرد: همچنین شرکتهای بیمه میتوانند از سایر کشورها، ریسک قبول کرده و درآمد ارزی کسب کنند که این اقدام به «ایجاد درآمد و صادرات نامرئی» میانجامد.
به گفته مظلومی، «کاهش خسارت ملی» را نیز میتوان یکی از مهمترین کارکردهای عملیات بیمهای دانست و این در نتیجه توصیههای ایمنی شرکتهای بیمه میتواند محقق شود.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان این که تازهترین آمارها از میزان توسعه یافتگی صنعت بیمه در ایران نشان میدهد ضریب نفوذ بیمه به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای اندازه گیری این صنعت، حدود ۱٫۸ درصد است و این در مقایسه با میانگین جهانی ۷ درصد، رقم بسیار پایینی است، اظهار کرد: همچنین، حق بیمه سرانه در ایران حدود ۵۰ دلار است که در مقایسه با کشورهایی مانند امارات متحده عربی با متوسط حدود ۱۲۰۰ دلار، بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به این که تا کنون تحقیقات زیادی درباره علل عقب ماندگی صنعت بیمه کشورمان از دنیا انجام شده است، گفت: نتایج به دست آمده از این پژوهشها نشان میدهد «فرهنگ غلط جامعه» درباره حق بیمه پرداختی و خسارت دریافتی، یکی از مهمترین علل عدم اقبال مردم به بیمه گران است؛ تصور جامعه بر آن است که بیمه «دردآور» است، چون افراد، حق بیمه را به صورت مرتب پرداخت میکنند، ولی در طول یک یا چند سال، ممکن است حتی یک خسارت هم دریافت نکنند!
مظلومی عدم آگاهی مردم از مزایای بیمه و نقش آن در کاهش ریسک و ایجاد امنیت مالی و وجود مقررات دست و پاگیر دولتی که باعث محدودیت فعالیت شرکتهای بیمه میشود را نیز از دیگر دلایل توسعه نیافتگی صنعت بیمه در کشورمان دانست و گفت: در چنین شرایطی، راهکارهای متعددی برای خروج صنعت بیمه از وضعیت کنونی پیشنهاد شده است که مهمترین آنها آموزش و فرهنگسازی است. مردم باید با روشهای مختلف، از مزایای بیمه مطلع شوند تا فرهنگ بیمهپذیری در جامعه نهادینه شود.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون افزود: همچنین باید مقررات دست و پاگیر دولتی اصلاح شود تا فعالیت شرکتهای بیمه نیز تسهیل شود. دولت میتواند با حمایت از شرکتهای بیمه، کمک کند تا بیمه گران با شرکتهای بیمه خارجی رقابت کنند