جمعه, آذر 2, 1403
Google search engine
خانهسایر اخبار ویژهدلبری خشکبار ایرانی در بازار‌های اوراسیا

دلبری خشکبار ایرانی در بازار‌های اوراسیا

با افتتاح رسمی شرکت بسته بندی در منطقه آزاد ارس، شاهد دلبری خشکبار ایرانی در بازار‌های اوراسیا خواهیم بود.

به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیاری دارد که در صورت توجه به آنها، می‌توان موانع بسیاری را پشت سر گذاشت. امتیاز‌های بسیاری که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده، برای آن است که با کمترین چالش، بهترین و بیشترین بهره وری را شاهد باشیم. معافیت‌های قانونگذار برای مناطق آزاد، با هدف تولید، اشتغالزایی، تجارت صادرات محور و رونق اقتصادی است.

انتقاد به عملکرد‌ها

امروزه مناطق آزاد با معضلی به نام انتقاد رو به رو شده و این انتقاد نه با هدف اصلاح، بلکه با هدف ایجاد محدودیت و ممنوعیت صورت می‌گیرد. منتقدان تاکید دارند مناطق آزاد به بارانداز کالا‌های خارجی تبدیل شده و رویکرد واردات محور مناطق آزاد، به زیان تولید و تولیدکننده داخلی تمام می‌شود. اما این سوال مطرح می‌شود که تا چه اندازه این ادعا درست است.

صادرات یا واردات

بی شک مدیریت، نقش مهمی در عملکرد مناطق آزاد دارد. چنانچه مدیری با تفکرات واردات مسوولیت را بر عهده داشته باشد، منطقه ازاد به بارانداز کالا‌های وارداتی تبدیل می‌شود و مردمی که به این منطقه می‌آیند، باید پولهایشان را برای خرید کالا‌های خارجی هزینه کنند تا تولید، اشتغالزایی، بهره وری و رونق اقتصادی تقدیم کشور‌هایی شود که کالاهایشان را در منطقه آزاد ایران می‌فروشند. اما اگر مدیریت منطقه آزاد اعتقاد راسخ به تولید داخل و رونق اقتصادی کشور داشته باشد، تفکرات صادرات محور را در دستور کار قرار می‌دهد و هر اقدامی صورت بگیرد، با هدف ارز آوری از صادرات کالای ایرانی خواهد بود.

توجه به ظرفیت‌ها

برای آنکه تفکرات صادرات محور محقق شود، لازم است ظرفیت‌ها بخوبی شناسایی و به نوعی برنامه ریزی شود که فرصت‌های بالقوه به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود. با نگاهی به محصولات تولیدی کشور، متوجه می‌شویم که خشکبار ایرانی از جایگاه بسیار مطلوبی در سطح جهان برخوردار است. خشکبار ایرانی یکی از تنقلاتی است که جذابیت‌های ویژه‌ای ایجاد می‌کند. از آنجا که خشکبار ایرانی خاصیت‌های بسیاری دارد، نه تنها به عنوان تنقلات خواهان دارد، بلکه خاصیت‌های دارویی خشکبار باعث می‌شود که به عنوان یک داروی طبیعی مورد استقبال قرار گیرد.

 

چالش بسته بندی

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که باعث زیان‌های جدی اقتصادی برای کشورمان می‌شود، ضعف بسته بندی است. امروزه محصولات بسیاری مطلوبی داریم که تنها بدلیل نداشتن بسته بندی مناسب، ضایع می‌شوند. در حالی که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران آن هم از نوع مرغوب‌ترین است، شاهد هستیم که اسپانیا زعفران را به صورت فله از ایران می‌خرد و پس از بسته بندی مناسب، آن را به نام زعفران اسپانیایی به جهان عرضه می‌کند. این بلایی است که بروزگار خشکبار ایران هم نازل می‌شود. به همین دلیل بسته بندی اهمیت ویژه‌ای دارد.

تسخیر بازار با بسته بندی

به نظر می‌رسد بخوبی از چالش بسته بندی با خبر شده ایم، زیرا منطقه آزاد ارس به عرصه بسته بندی وارد شده به نوعی که شرکت شینا تیرداد ارس به صورت جدی وارد عرصه بسته بندی شد. سفر حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منطقه آزاد ارس بهانه‌ای شد تا شینا تیرداد ارس که تمامی مراحل تولید را پشت سرگذاشته بود، با حضور مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و بسیاری مسوولان دیگر افتتاح شود.

سرمایه گذاری قابل توجه

از آنجا که بزرگترین چالش برای تولید و اشتغال پایدار، سرمایه است، منطقه آزاد ارس توانسته رایزنی‌های لازم را انجام دهد تا شرکت بسته بندی در این منطقه فعالیت خود را آغاز کند. شرکت شینا تیرداد ارس در حوزه بسته‌بندی خشکبار با سرمایه‌گذاری ۱۰۹۱۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مربع احداث شده و با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۲ نفر و ظرفیت سالانه ۷۰۰۰ تن آغاز به فعالیت کرد. این واحد تولیدی جزو شرکت‌های صادرات‌محور ارس بوده و محصولات خود را به کشور‌های حوزه اوراسیا صادر خواهد کرد.

مقالات مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × یک =

- Advertisment -
Google search engine

محبوب ترین

نظرات اخیر