با ایجاد “حساب امانی” که بنابر سفارش بانک ملت از سویی به پرداخت تعریف شد، انتقال پول در امنیت کامل صورت میگیرد و فرمان ایست “به پرداخت” به کلاهبرداران اینترنتی صادر شد.
به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، دستیابی به فناوری باعث شده تا بسیاری از امور با سرعت بیشتری انجام شود. یکی از مهمترین رویکردهای فناوری، اینترنت و حضور در فضای مجازی است. اگرچه فضای مجازی بسیاری از چالشها را کاهش داده و شرایط را به نوعی فراهم کرده که رفت و آمد به کمترین میزان کاهش یافته، اما فرصت طلبان و کلاهبرداران با سواستفاده از فضای مجازی، معاملات را در معرض تهدید قرار داده اند.
استفاده گسترده از اینترنت
گستردگی اینترنت اهمیت بسیار ویژهای در زندگی انسانها ایفا میکند به نوعی که در شرایط کنونی پر استفادهترین شبکه ارتباطی است. بکارگیری اینترنت به اندازهای در زندگی مردم گسترده شده که به صورت ثانیهای به وسیله صدها میلیون نفر و شرکت در سراسر جهان مورد بهره برداری قرار میگیرد.
ابعاد مثبت و منفی اینترنت
همانگونه که اینترنت ابعاد مثبت بسیاری دارد، از ابعاد منفی نیز رنج میبرد. تنها چیزی که مزایای یک فناوری را تهدید میکند، وجود کلاهبردارانی است که از آن فناوری برای تضییع حقوق مردم و کسب درآمدهای نامشروع سواستفاده میکنند. امروزه اینترنت ظرفیت و فرصتی برای سرقت پول و هویت مردم شده و کلاهبرداران در کمین کوچکترین فرصت برای سرقت پول و دارایی مردم هستند.
پیچیدگی روشهای کلاهبرداری
اگرچه همواره نسبت به سواستفاده و کلاهبرداری در اینترنت اطلاع رسانی میشود، اما کلاهبرداران ساکت نمینشینند و دایم شیوههای جدید و پیچیده کلاهبرداری را با سواستفاده از اینترنت طراحی و اجرا میکنند. البته با توجه به اینکه بسیاری از مردم نسبت به کلاهبرداریها آگاهی لازم را ندارند، سواستفاده کنندگان با روشهای قدیمی و سادهتر نیز اموال و داراییهای مردم را به یغما میبرند.
ضرورت مقابله با کلاهبرداران
وضعیت کنونی بیانگر آن است که باید راهکارهایی برای مقابله با حواشی صورت پذیرد تا مردم در حاشیه امن بیشتری قرار گیرند. از آنجا که نقل و انتقال پول از طریق درگاهها صورت میگیرد، ایجاد موانع و درگاهها از سوی دستگاههای مربوطه میتواند نقش گستردهای در مقابله با کلاهبرداران داشته باشد. اگر چه امروزه اقدامات بسیاری از سوی دستگاههای قضایی صورت میگیرد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قضاییه با ارسال پیامک سراسری به شهروندان هشدار داد برای پیشگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی، قبل از خرید به رتبه اعتماد کسب و کار (ستارههای زیر نشان اینماد) توجه کنند، اما مشاهده میکنیم که این اطلاع رسانیها نیز نتوانسته مانع شود.
ایجاد محدودیت
بانک ملت با درک درست از عملکرد کلاهبرداران، مدیریت کلاهبرداران را در دستور کار قرار داد و به شرکت بهپرداخت ملت ماموریت داد تا راهکاری برای امنیت استفاده کنندگان از خدمات بانک ملت و به پرداخت ملت ایجاد کند؛ که منجر به تفاهمنامهای با «امور بانکداری شرکتی بانک ملت» مجری طرح «حساب امانی» مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت (تتا) شد. سرویس «حساب امانی» خدمت جدیدی است که توسط شرکت به پرداخت برای ارائه به بانک ملت آماده شده است.
ایمنی با امانتداری
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با بیان اینکه سرویس حساب امانی در حوزه تجارت الکترونیک تعریف شده و ویژه بحث خرید اینترنتی است گفت: «با ارائه این خدمت، پس از نهایی شدن قرار خرید بین فروشنده و خریدار و رسیدن به مرحله انجام تبادل کالا و وجه آن، پولی که خریدار میپردازد، تا زمان تحویل کالا در یک حساب امانی میماند و پس از اعلام وصول آن، به حساب فروشنده منتقل میشود.»
امانت تا رسیدن به اعتماد
محمدمهدی تقیپور افزود: «این خدمت به کسبوکارهای نوپا و کمتر شناختهشده که در مرحله جلب اطمینان مشتریان هستند؛ کمک میکند که تا زمان به دست آوردن اعتماد فراگیر مردم، مسیر رشد و توسعه خود را بپیمایند و مشتریان نیز این کسبوکارها نیز آسودگی خاطر خواهند داشت که پول کالای سفارشدادهشده را پس از تحویل و تطبیق آن با مشخصات اعلامشده در وبسایت فروشگاههای اینترنتی خواهند پرداخت.» وی با اشاره به نقش سرویس حساب امانی در افزایش اعتماد و اطمینان عموم مردم به پدیده تجارت الکترونیک و تسهیل خریدهای اینترنتی، ادامه داد: «تفاهمنامهای که در این راستا به امضا رسید، به سفارش بانک ملت و براساس اعلام نیاز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت (تتا) بود.»
اعتماد آفرینی فقط برای بانک ملت
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اعلام اینکه سرویس حساب امانی در بستر حسابهای بانک ملت ارائه خواهد شد گفت: «تمامی شرکتهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) میتوانند از خدمات این سرویس بهرهمند شوند.» وی با اعلام اینکه سرویس حساب امانی در هفتههای آینده بهطور رسمی رونمایی خواهد شد، گفت: «مراحل تست این محصول به پایان رسیده و اکنون در حال تجاریسازی سرویسهای آن هستیم که با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت به وبسایتها و شرکتهای فعال در این حوزه ازجمله فروشگاههای اینترنتی ارائه خواهد شد.»