شنبه, مرداد 6, 1403
Google search engine
خانهسایر اخبار ویژهبهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها با اتحاد چابهار و ماکو

بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها با اتحاد چابهار و ماکو

با امضای تفاهم نامه بین مناطق آزاد دسترسی به منافع اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های چابهار و ماکو سرعت گرفت.

به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، بزرگترین چالشی که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، نگاه یک جانبه به ظرفیت هاست. در شرایطی که همکاری و هماهنگی باعث هم افزایی می‌شود، بسیاری از دستگاه‌ها نه تنها در اندیشه تعامل و همکاری نیستند، بلکه با تک روی باعث می‌شوند فرصت‌های موجود از بین برود. تعامل و همکاری به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند باعث تحولات جدی بشود. در قالب تعامل می‌توان از ظرفیت‌های طرفین با خبر شد و به بهره گیری از این ظرفیت‌ها پرداخت.

خودنمایی در نمایشگاه

برای آنکه هر دستگاهی توانمندی‌های خود را ارایه کند، باید در قالب همایش، جشنواره، نمایشگاه و… در گردهمایی‌ها حضور یابد تا توانمندی‌های خود را ارایه کند. نکته مهم در برگزاری نمایشگاهها، حضور دستگاه‌هایی است که در یک حوزه فعالیت می‌کنند. یکی از حوزه‌های تخصصی، مناطق آزاد است. البته مناطق آزاد از گستردگی بسیاری برخوردار هستند و بدلیل ماهیت و حوزه فعالیتی که برای آن‌ها تعریف شده، در تمامی زمینه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات، تولید، گردشگری و… فعالیت می‌کنند. به همین دلیل در هر نمایشگاهی می‌توانند حضور یابند و حضور می‌یابند.

نمایشگاه صادرات پاکستان

منطقه آزاد چابهار بدلیل نزدیکی که با پاکستان دارد، بازار‌های این کشور را هدف قرار داده و برای انکه بتوان تعامل و همکاری لازم را به بازرگانان و تولیدکنندگان طرفین داشت، اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان را برگزار کشد. این نمایشگاه با حضور ۱۰۰ شرکت برتر و متقاضی تجارت با پاکستان از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه برگزار شد.

امضای تفاهم نامه

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در نمایشگاه‌ها به ویژه اولین نمایشگاه صادرات به پاکستان صورت گرفت، امضای تفاهم نامه و قرارداد‌ها بین فعالان اقتصادی حاضر در این نمایشگاه بود. بی شک تفاهم نامه همکاری بین مناطق آزاد چابهار و ماکو، از مهمترین تفاهم نامه‌ها بود. با توجه به اینکه در گذشته نیز دیدار‌هایی بین مسوولان این دو منطقه برگزار شده بود، به نظر می‌رسید که فرصت برای امضای تفاهم نامه و توسعه همکاری‌ها بیش از گذشته فراهم باشد. به همین دلیل تفاهم نامه همکاری بین این دو منطقه آزاد امضا شد.

اتحاد و اتفاق نظر

این نمایشگاه فرصت خوبی بود تا بخش‌های همسو و همفکر، برای بدست آوردن بازار‌های صادراتی پاکستانی، به رایزنی و تفاهم برسند. ماکو و چابهار، دو منطقه آزادی بودند که در این نمایشگاه حضور یافتند و برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند. اگرچه هر کدام از این مناطق آزاد بدنبال تسخیر بازار‌های پاکستان با محصولات تولیدی مناطق آزاد خود بودند، اما نگاه ملی و رونق اقتصادی کشور باعث شد تا به اتحاد و اتفاق نظر برسند.

تعامل و معرفی

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو پس از امضای تفاهم نامه با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در حاشیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان گفت: این نمایشگاه با هدف ایجاد تعامل و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی کشور‌های همسایه شرقی و حوزه دریای عمان برگزار شد که اثرات بسیار خوبی داشت. حسین گروسی با اشاره به بند۱۲ اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص توسعه همکاری با کشور‌های همسایه افزود: ارتباط قوی اقتصادی با کشور‌های همسایه را در دستور کار داریم و خوشبختانه توانستیم با علاقمندان به فعالیت اقتصادی در ماکو از کشور‌های پاکستان، عمان و عراق، تفاهم نامه‌هایی را امضا کنیم.

آماده میزبانی از تجار جهان

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به هم افزایی ماکو و چابهار در قالب امضای تفاهم نامه همکاری مشترک اشاره کرد و گفت: روابط این دو منطقه آزاد در حوزه‌های تجارت، لجستیک و صادرات گسترش می‌یابد. رییس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه دهکده لجستیک به مساحت ۱۸۲۰ هکتار با بهره گیری از ظرفیت‌های فرودگاهی، ریلی و احداث انبار‌های مدرن و پیشرفته را پیگیری می‌کنیم گفت: هدف از راه اندازی دهکده لجستیک این است که آماده میزبانی از تجار جنوب شرق در دروازه اروپا باشیم. گروسی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد هم افزای هم هستند نه رقیب هم گفت: قطعا این همکاری و هماهنگی باعث رشد اقتصادی هر دومنطقه خواهد بود و بر جی. دی. پی کشور اثرات مثبت خواهد داشت.

پاسخ به انتظارات اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز تفاهم نامه همکاری اقتصادی مشترک را در راستای پاسخگویی به انتظارات فعالان اقتصادی و تجار مناطق آزاد ماکو و چابهار در حوزه‌های ترانزیت و خدمات لجستیکی، انبارداری و واگذاری زمین دانست. امیر مقدم افزود: دسترسی به منافع اقتصادی مناطق آزاد چابهار و ماکو و بازار‌های هدف این مناطق سرعت خواهد گرفت.

مقالات مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × دو =

- Advertisment -
Google search engine

محبوب ترین

نظرات اخیر