دوشنبه, اردیبهشت 10, 1403
Google search engine
خانهاخبار اقتصادیتورم کدام گروه‌ها در تیر امسال بدتر شد

تورم کدام گروه‌ها در تیر امسال بدتر شد

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در تیر ۱۴۰۲، دولت در تیرماه امسال نسبت خرداد عملکرد بهتری را در کل کالاها نشان داده و این عملکرد در کالاهای خوراکی بهتر از کالاهای غیرخوراکی بوده است. تورم ماهانه و سالانه در گروه کالاهای خوراکی در تیر امسال نسبت به خرداد افت کرده ولی در گروه کالاهای غیرخوراکی شاهد افزایش بوده است.
معرفی شاخص قیمت مصرف کننده در اقتصاد
شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در کشور نسبت به یک سال مشخص (سال پایه) چه میزان تغییر داشته است. رشد شاخص در ابعاد ماهانه و نقطه به نقطه به نوعی نشان‌دهنده تورم ماهانه و نقطه به نقطه در هر مقطع خاص به شمار می‌رود. این شاخص پس از دو روز تاخیر توسط مرکز آمار درباره تیر 1402 منتشر شد.

افت سه درصدی تورم نقطه به نقطه تیر امسال
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در تیر امسال ۳۹.۴ درصد گزارش شده که از تورم نقطه به نقطه خرداد ۳ واحد درصد کمتر بوده است. به بیان دیگر قیمت کالاهای مصرفی خانوارهای کل کشور در تیر امسال نسبت به موقعیت مشابه (تیر 1401) در سال گذشته حدود 40 درصد (بطور دقیق ۳۹.۴ درصد) بیشتر شده است.

این شاخص به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نیز شاهد کاهش بوده است. در همین رابطه تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی از ۴۲.۶ درصد در خرداد ۱۴۰۲ به ۳۷.۱ درصد در ماه نخست تابستان رسیده و در بخش کالاهای غیرخوراکی ۴۰.۶ درصد را در تیرماه تجربه کرده که نسبت به ماه پیش از خود ۲ واحد درصد کمتر بوده است.

سرعت ماهانه افزایش قیمت خوراکی ها کم شد
داده‌های مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تورم ماهانه در نخستین ماه تابستان ۲ درصد بوده که نسبت به ماه پیش از خود تغییری نداشته است. به بیان دیگر قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در تیر امسال نسبت به خرداد ۲ درصد بیشتر شده است. تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی به ترتیب شاهد کاهش و افزایش بوده است. در همین رابطه تورم ماهانه کالاهای خوراکی از ۱.۸ درصد در خرداد ۱۴۰۲ به ۱.۲ درصد در تیر رسیده و در مقابل تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در خرداد معادل ۲.۲ درصد بوده که با افزایش ۰.۲ درصدی به ۲.۴ درصد در تیر ماه رسیده است.

ریزش 5 درصدی در تورم سالانه خوراکی‌ها
طبق بررسی‌ها، نرخ تورم سالانه کل کشور در تیر امسال ۴۷.۵ درصد شده که نسبت به همین آمار در ماه پیش از خود، یک واحد درصد کمتر شده است. تورم سالانه در کالاهای خوراکی نیز شاهد کاهش چشمگیری بوده است. این تورم در خرداد امسال ۷۰.۶ درصد بوده که با کاهش ۵ واحد درصدی، نرخ ۶۵.۷ درصد را در تیرماه به ثبت رسانده است. این در حالی است که تورم سالانه در کالاهای غیرخوراکی با رشد ۰.۵ واحد درصدی مواجه بوده و به ۳۹.۳ درصد در تیرماه رسیده است.

مقالات مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پنج × 2 =

- Advertisment -
Google search engine

محبوب ترین

نظرات اخیر