دوشنبه, اردیبهشت 10, 1403
Google search engine
خانهسایر اخبار ویژهدستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی دارد

دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی دارد

دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در بخش‌های مختلف اقتصاد دارد و در برنامه هفتم به این موضوع توجه شده است.

به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، به نقل از «خبرداری»، منوچهر متکی افزود: یکی از دغدغه ‌های هر کشوری روابط اقتصادی با سایر کشورها است و دستگاه دیپلماسی آن باید برای فرصت‌سازی مناسبات اقتصادی نقش آفرین باشد.

وی اظهار کرد: حوزه‌های مختلف روابط اقتصادی مثل بخش صنعت و کشاورزی و سایر بخش‌های دیگر که سازه‌های اقتصادی را تکمیل می‌کنند از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

وزیر اسبق وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: بخش اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و رهبری است که بخش زیادی از آن با روابط اقتصادی حل می‌شود که دستگاه دیپلماسی باید به این موضوع توجه داشته باشد.

متکی درباره نقش تعامل نمایندگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت دو حوزه حکمرانی در این کشور هستند از کار‌های دولت برای ملت تقدیر خواهیم کرد و اگر ایرادی وجود داشته باشد نیز انتقاد خواهیم کرد.

او اظهار کرد: موضوع هیات رئیسه و کمیسیون‌ها و ریاست مجلس از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود بحث ریاست مجلس بسیار مهم است به دلیل نقشی که دارد رئیس مجلس در حوزه تعامل با نمایندگان نقش دارد که باید سازنده و سهم محور باشد یعنی نمایندگان امکان بیان نظرات را داشته باشند.

منتخب مردم تهران نقش دیگر رئیس مجلس را ریاست محتوایی عنوان کرد و گفت: رییس مجلس به عنوان عضو موثر در شورای عالی ملی و شورای هماهنگی سران قوا می تواند اظهار نظر کند و ۳۰ درصد در تصمیمات مجلس سهم دارد در مصوبات شورای عالی سران قوه نیز نقش دارد. البته ترجیح می‌دهم روی مصادیق بعد از افتتاح مجلس نظر دهم.

متکی ادامه داد: کارکرد کمیسیون‌ها و مجلس پرهیز از انباشت طرح‌ها ‌و مطالبات است. اگر به کارهای اساسی در مجلس نپردازیم درگیر حاشیه می‌شویم. در صورتی که دستگاه اجرایی جایگاه لازم را در اجرا نداشته باشد، باید عملکرد کمیسیون‌های مجلس را بررسی کرد. رئیس مجلس باید از نخبگان و متخصصان کمیسیون‌ها استفاده کند تا تحول‌آفرین باشد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: مقبولیت؛ رمز تداوم کار یک دولت و یک نظام است و در حوزه مجلس این یک سوال اساسی است که آیا مجلس مقبولیت لازم را در بین جامعه دارد؟

متکی افزود: به نظر من ما باید مقبولیت مجلس را افزایش دهیم و این نیازمند تغییر و تحول در کار مجلس است و باید تغییراتی در آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گیرد.

وی ادامه داد: در دوره‌های مختلف مجلس، یکی از بزرگترین دغدغه‌های اعضای کمیسیون رسیدن به جایگاه ریاست آن کمیسیون است و در طول سال بعضی از اعضا همه تلاش خود را می‌کنند تا به این جایگاه برسند.

متکی ادامه داد: به نظر من کمیسیون‌ها باید بر دستگاه اجرایی نظارت داشته باشند و اگر مشکلی در اجرا به‌وجود آمد؛ کمیسیون مربوطه نیز باید پاسخگو باشد.

نماینده مجلس دوازدهم اظهار کرد: ما باید نگاه متحولی درباره کارکرد مجلس، کارکرد کمیسیون‌ها و کارکرد ریاست مجلس داشته باشیم تا شاهد یک مجلس با مقبولیت بالا و کارکرد قابل قبول باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر تغییرات متعددی در آیین نامه نویسی داخلی مجلس ایجاد شد که به سمت ریاست محور رفته در حالی که باید به سمت صحن محور باشد و این موضوعاتی است که در هم اندیشی ها مطرح می‌شود.

گفتنی است؛ نشست «تحول برای وحدت» به منظور نگاه و بررسی مهمترین مشکلات کشور و مردم توسط کارشناسان و نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این مراسم جمعی از منتخبان دوره جدید مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند تا مشکلات کشور و استان‌های مختلف را مورد بررسی و بهترین راه حل‌ها را برای برطرف کردن آن‌ها مد نظر قرار دهند.

مقالات مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

13 − یازده =

- Advertisment -
Google search engine

محبوب ترین

نظرات اخیر