دوشنبه, اردیبهشت 10, 1403
Google search engine
خانهسایر اخبار ویژهرشد توقعات اقتصادی از صنعت مس

رشد توقعات اقتصادی از صنعت مس

انتصاب مدرس خیابانی در شرکت ملی صنایع مس ایران که بزرگترین مجموعه معدنی کشور است، نشان می‌دهد توقعات اقتصادی از صنعت مس رشد چشمگیری دارد.

به گزارش بازاریابی پلاس به نقل از پول نیوز، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تولید و استخراج مس در ایران است که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری مس فعالیت می‌کند. این شرکت تولید محصولات مسی همچون کاتد، اسلب، بیلت و مفتول را نیز در دستور کار دارد که مالک سه معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی است. اکثریت سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است. شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه مس ۷۰۰ تن کنسانتره طلا و نقره در سال تولید می‌کند.

تغییرات مدیریتی

تغییرات مدیریتی در شرکت ملی صنایع مس ایران بسیار تعجب برانگیز است. هنوز از انتصاب امیرخرمی شاد در مرداد ۱۴۰۲ مدت زیادی نگذشته که مدرس خیابانی جایگزین او شد. البته قبل از خرمی شاد، علی رستمی نیز در خرداد ۱۴۰۱ حکم مدیریت گرفته بود که نگاهی اجمالی نشان می‌دهد مدیریت بر شرکت ملی مس در یک دوره یک ساله است و مدیران تعویض می‌شوند. نکته بسیار مهمی که در انتصاب مدیران صورت گرفته، سوابق مدیریتی بالای آنهاست که مدرس خیابانی نیز سوابق درخشانی همچون استاندار سیستان و بلوچستان، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و سرپرستی وزارت صمت را در کارنامه خود دارد.

افزایش ذخایر به ۱۹ میلیارد تن

اگرچه اهمیت صنعت مس برای کشور بی بدیل است و مدرس خیابانی با توجه به پست‌هایی که در وزارت صمت داشته، از این جایگاه بخوبی آگاه است، اما خیابانی مسوولیت سنگینی را بر عهده دارد، چرا که ایران با دو پله صعود، به جایگاه پنجم رنکینگ جهانی ذخایر مس صعود کرده است. پس از اکتشافات اخیر در معدن مس سونگون و افزوده شدن یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی و کشف ذخایر جدید در معادن مس سرچشمه، میدوک و معدن جدید سریدون، حجم ذخایر شرکت مس از ۱۸‌میلیارد تن به ۱۹‌میلیارد تن ذخیره معدنی مس افزایش یافت.

عملیات حفاری اکتشافی

نکته بسیار مهمی که در عرصه صنعت مس وجود دارد، قبول مسوولیت سرمایه گذاری برای اکتشاف است. در شرایطی که هیچ مجموعه بخش خصوصی حاضر به اکتشاف نیست و هزینه‌های اکتشافاتی در کشور را نمی‌پذیرد، شرکت ملی صنایع مس بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار متر حفاری در سال ۱۴۰۲ را انجام داد و در ۱۴۰۱ نیز میزان حفاری‌های اکتشافی شرکت مس ۱۳۰‌هزار متر بود.

هشدار‌های جدی

این آمار‌ها که به تنهایی می‌تواند تحریم‌ها را بی اثر کند، رشد اقتصادی را رقم بزند، اشتغالزایی ایجاد کند، جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد، به ایجاد صنایع پایین دستی صنعت مس کمک کند و زمینه ساز بسیاری از گشایش‌ها باشد، بخوبی نشان می‌دهد که انتصاب مدرس خیابانی با اهداف خاصی صورت گرفته و بی شک این انتصاب با توجه به شایستگی‌های خیابانی صورت گرفته است. اما از همان لحظه انتصاب، ردگیری عملکرد خیابانی با جدیت دنبال می‌شود و تمامی دست اندرکاران منتظر تحولاتی هستند که پس از صدور حکم صادره از سوی موثقی نیا مدیرعامل ایمیدرو صورت گرفته است. بی شک انتظار می‌رود صنعت مس ایران نه تنها رتبه پنجم جهان را بخوبی حفظ کند، بلکه به رتبه‌های بالاتر دست یابد.

مقالات مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیست + چهارده =

- Advertisment -
Google search engine

محبوب ترین

نظرات اخیر